Algemene voorwaarden
1. Toepassingsgebied
1.1 Alle commerciële transacties tussen de naamloze vennootschap “TK HOME SOLUTIONS” (hierna: “TK”), waarvan de zetel gevestigd is te 9051 Gent, Buchtenstraat 9, bus 302, BTW BE-0427.401.202, RPR Gent, afdeling Gent en de klant, worden beheerst door onderhavige algemene voorwaarden. TK heeft als activiteit onder meer het verkopen en installeren van trap-, huis-, bad- en platformliften, incl. onderdelen en accessoires (hierna “lift(en)”), alsook het uitvoeren van reparaties aan de liften, al dan niet in het kader van een service overeenkomst.
1.2 Door zijn bestelling/aankoop/opdracht erkent de klant kennis te hebben genomen van deze algemene voorwaarden en de toepassing ervan te aanvaarden. Deze voorwaarden hebben steeds voorrang op voorwaarden van de klant, zelfs indien deze bepalen dat zij als enige gelden. Iedere afwijking van deze voorwaarden dient door TK schriftelijk en voorafgaand te worden aanvaard.
1.3 De eventuele nietigheid van één of meerdere bedingen uit deze voorwaarden, doet geen afbreuk aan de toepasselijkheid van alle andere clausules. Ingeval van nietigheid van één van de bepalingen, zullen TK en de klant, in de mate van het mogelijke en volgens hun loyaliteit en overtuiging, onderhandelen om de nietige bepaling te vervangen door een equivalente bepaling die beantwoordt aan de algemene geest van onderhavige algemene voorwaarden. TK houdt zich het recht voor haar algemene en eventuele bijzondere voorwaarden op ieder moment aan te passen of te wijzigen. Bij een klant-consument zullen de gewijzigde voorwaarden hem worden overgemaakt en indien de klant-consument hiermee niet akkoord kan gaan dient hij dit binnen de zeven (7) kalenderdagen schriftelijk mee te delen aan TK. Bij gebrek aan reactie binnen deze termijn wordt geacht dat de klant-consument akkoord gaat met de gewijzigde voorwaarden.
1.4 Het feit dat TK nalaat (herhaaldelijk) de strikte toepassing van een van de bepalingen van deze voorwaarden te eisen, kan niet worden beschouwd als een stilzwijgende afstand van de rechten waarover TK krachtens onderhavige voorwaarden beschikt en verhindert TK niet om later de strikte naleving van die bepalingen te eisen.
2. Offerte
Catalogi, nieuwsbrieven, notities, folders en publicitaire aankondigingen zijn niet te beschouwen als bindende offertes van de beschreven of afgebeelde liften/diensten. Offertes van TK zijn geheel vrijblijvend en slechts te beschouwen als een uitnodiging tot aankoop of het plaatsen van een bestelling/opdracht door de klant, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld. De prijs, beschrijving en de eigenschappen van de liften/diensten zijn louter indicatief. Een offerte is slechts geldig voor een welbepaalde opdracht en geldt dus niet automatisch voor volgende opdrachten. Offertes omvatten enkel die liften/diensten die er uitdrukkelijk in vermeld worden. Elke offerte is slechts geldig voor de duur zoals vermeld op de offerte. In ieder geval is een prijsofferte slechts bindend onder voorbehoud van een definitieve opmeting door TK of na aanlevering van de definitieve afmetingen door de klant.
3. Totstandkoming overeenkomst
3.1 Een overeenkomst komt pas tot stand ingeval van een: - OVEREENKOMST AFGESLOTEN OP DE MAATSCHAPPELIJKE ZETEL: (i) na schriftelijke of elektronische bevestiging van de bestelling/opdracht van een klant door een persoon bevoegd om TK te verbinden, dan wel (ii) door een begin van uitvoering van de bestelling, installatie/reparatie van de liften door TK. - OVEREENKOMST, DEWELKE AANGEBODEN WORDT BUITEN DE VERKOOPRUIMTE VAN TK MAAR NIET ONMIDDELLIJK WORDT ONDERTEKEND DOOR DE CONSUMENT-KLANT (zodat er dus geen sprake is van een overeenkomst afgesloten buiten de verkoopruimte, zoals gedefinieerd in het WER): na ontvangst van een door TK ondertekend exemplaar van de overeenkomst. - OVEREENKOMST AFGESLOTEN BUITEN DE VERKOOPRUIMTE VAN TK (in de zin van het Belgisch Wetboek Economisch Recht (WER) – Boek VI – Hoofdstuk 3): nadat (i) de overeenkomst zowel door de consument-klant als door een persoon bevoegd om TK te verbinden, is ondertekend en (ii) de consument-klant een kopie van de ondertekende overeenkomst of een bevestiging van de overeenkomst heeft ontvangen op papier of indien de consument-klant hiermee instemt, op een andere duurzame drager. - OVEREENKOMST AFGESLOTEN OP AFSTAND (vb. n.a.v. telefonisch verzoek tot reparatie): bij ontvangst door de consument-klant van de bevestigingsmail of -brief van TK (zelfs wanneer ontvangen in het “spam”-postvak van zijn emailaccount) die TK naar best vermogen zal trachten te verzenden, tenzij wanneer de urgentie van de opdracht dit niet toelaat. In zulk geval zal TK, voor de aanvang van de reparatie, een bevestiging van de overeenkomst laten aftekenen (op welke manier dan ook). Deze mail, brief of bevestiging zal een samenvatting bevatten van de belangrijkste hierna beschreven pre-contractuele informatie.
3.2 Wordt een overeenkomst, afgesloten buiten de verkoopruimte of op afstand, evenwel afgesloten met een professionele klant, dan zal juridisch gekwalificeerd worden als een overeenkomst afgesloten op de maatschappelijke zetel van TK. 3.3 Eventuele wijzigingen of aanvullingen van de tot stand gekomen overeenkomst zijn slechts geldig na schriftelijk akkoord van beide partijen.
4. Annulatie
4.1. Bij maatwerk kan de klant de overeenkomst niet annuleren tenzij de klant overgaat tot betaling van een schadevergoeding aan TK van 100% van de prijs van de geannuleerde bestelling zoals vermeld staat op overeenkomst.
4.2. Bij standaardbestellingen waarbij geen individuele aanpassingen noch maatwerk aan te pas komen, kan de klant de bestelling annuleren tot op het moment waarop hij kennis krijgt van het tijdstip van levering (cfr. artikel 9), mits betaling van een schadevergoeding van 30% van de prijs van de geannuleerde bestelling zoals vermeld staat op de overeenkomst, onverminderd het recht van TK op vergoeding van de werkelijk geleden schade indien zij deze kan bewijzen. Indien de klant de bestelling wenst te annuleren nadat hij kennis krijgt van het tijdstip van levering zal de klant een schadevergoeding verschuldigd zijn van 100% van de prijs van de geannuleerde bestelling.
4.3 De annulatie dient steeds schriftelijk te gebeuren.
4.4 Echter, ingeval van een overeenkomst afgesloten op afstand of een overeenkomst afgesloten buiten de verkoopruimten van TK, geldt het voorgaande niet wanneer de consument-klant annuleert voor afloop van de herroepingstermijn (voor zover correct uitgeoefend door de consument-klant en in het geval het herroepingsrecht niet uitgesloten wordt (cfr. artikel 7.3)).
4.5 Bij een consument-klant zal TK een gelijkwaardige vergoeding verschuldigd zijn als uiteengezet in het voorgaande lid, indien de overeenkomst éénzijdig door TK beëindigd of geannuleerd wordt of indien de overeenkomst lastens TK ontbonden wordt.
5. Prijs
5.1 Behoudens uitdrukkelijk anders vermeld, zijn de prijzen van TK uitgedrukt in euro en inclusief leverings-, vervoers-, reis- en verplaatsings-, en administratiekosten, maar exclusief btw en andere kosten verband houdend met maar niet beperkt tot: verzekeringen. Alle bouwkundige aanpassingen die noodzakelijk zijn aan het (on)roerend goed van de klant voorafgaand aan de installatie/reparatie van de liften bij de klant, zijn steeds ten laste van de klant. De op vraag van de klant geleverde prestaties, reis- en werkuren, die vallen buiten de normale werkuren (7u30 tot 18u00) van maandag tot zaterdag zullen aangerekend worden aan 150 % en voor elke prestatie ongeacht het tijdstip op zon- en feestdagen aan 200 %.
5.2 Voor zover de prijzen zijn gebaseerd op de alsdan geldende hoogte van loonkosten, sociale premies en overheidslasten, vervoerskosten en verzekeringspremies, grondstofprijzen, kosten van materialen en onderdelen, wisselkoersen en/of andere kosten is TK in geval van verhoging of verlaging van één of meer van deze prijsfactoren gerechtigd haar prijzen dienovereenkomstig te verhogen c.q. te verlagen en dit in overeenstemming met de wettelijk toegelaten normen.
5.3 Bij een consument-klant kan de prijs enkel herzien worden wanneer de hoogte van loonkosten, sociale premies en overheidslasten, vervoerskosten en verzekeringspremies, grondstofprijzen, kosten van materialen en onderdelen, wisselkoersen en/of andere kosten met meer dan 10% stijgen/dalen ten opzichte van de prijzen opgenomen in de offerte. De prijsherziening ten aanzien van een consument-klant zal geschieden overeenkomstig de wettelijk toegelaten normen zijnde dat de nieuwe prijs maximaal 80% kan stijgen/dalen ten opzichte van de prijs opgenomen in de offerte. Bij een prijsstijging ten aanzien van een consument-klant zal de consument-klant schriftelijk in kennis worden gesteld van de nieuwe prijs op basis van deze clausule met de nodige motivatie. De consument-klant heeft het recht om binnen de zeven (7) kalenderdagen na kennisgeving van de prijswijziging de overeenkomst kosteloos en schriftelijk op te zeggen. Evenwel verbindt de consument-klant er zich toe om in eerste instantie te onderhandelen over de prijs alvorens de overeenkomst kosteloos op te zeggen. Bij gebreke aan antwoord binnen deze termijn wordt de prijswijziging geacht aanvaard te zijn door de consument-klant. Bij een consument-klant geldt de prijswijziging wederkerig. De daling van de prijzen met meer dan 10% brengt een prijsverlaging met zich mee.
6. Voorschot
Tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen, behoudt TK zich steeds het recht voor aan de klant (i) 40 % van het totale bedrag als voorschot of (ii) aan de klant integrale betaling te vragen alvorens tot uitvoering van de overeenkomst over te gaan.
De niet-tijdige betaling van het voorschot leidt in ieder geval tot de opschorting van de leverings-, installatie-, en reparatietermijnen. Ingeval de klant ook na aanmaning weigert over te gaan tot betaling van het voorschot, behoudt TK zich het recht voor de gehele opdracht of aankoop of een gedeelte ervan te annuleren, zelfs indien de opdracht geheel of gedeeltelijk werd uitgevoerd of de liften geheel of gedeeltelijk werden geleverd in welk geval de forfaitaire schadevergoeding van artikel 4.3 verschuldigd is.
7. Herroeping
7.1 Onverminderd hetgeen bepaald in artikel 4 beschikt de consument-klant – in het geval de overeenkomst is afgesloten buiten de verkoopruimte van TK of op afstand over een herroepingsrecht (cfr. Boek VI WER – hoofdstuk 2). Op grond hiervan heeft de consument-klant het recht om binnen een termijn van veertien (14) kalenderdagen, zonder opgave van reden, de overeenkomst te herroepen. De herroepingstermijn verstrijkt veertien (14) kalenderdagen na: A) VOOR DIENSTENOVEREENKOMSTEN (vb. service overeenkomst of n.a.v. een verzoek tot reparatie): de dag waarop de overeenkomst wordt afgesloten; B) VOOR VERKOOPOVEREENKOMSTEN: de dag waarop de consument-klant, of een door de consument-klant aangewezen derde partij, de lift fysiek in bezit neemt/ontvangt.
7.2 TK houdt er in ieder geval aan om de consument-klant bij de totstandkoming van de overeenkomst duidelijk te maken wanneer er sprake is van de verkoop van standaard producten (herroepingsrecht) en wanneer van maatwerk (geen herroepingsrecht – zie hierna).
7.3 In volgende gevallen geniet de consument-klant evenwel niet van een herroepingsrecht: a) De lift volgens individuele specificaties van de consument-klant vervaardigd werd; b) De consument-klant wenst dat de reparatie wordt uitgevoerd tijdens de herroepingstermijn en hij (i) hierom uitdrukkelijk verzoekt, en (ii) erkent dat hij zijn herroepingsrecht verliest van zodra de reparatie volledig is uitgevoerd; c) De consument-klant uitdrukkelijk verzoekt om een urgente reparatie (vb. binnen de 48 uur). d) Wanneer hij heeft verzocht om reparatie en dit verzoek kadert binnen een reeds eerder afgesloten service overeenkomst met TK en voor zover deze service overeenkomst niet meer kan worden herroepen.
7.4 Het herroepingsrecht van de consument-klant kan slechts worden uitgeoefend via een ondubbelzinnige verklaring per post of per mail aan TK waarin laatstgenoemde op de hoogte wordt gesteld van de beslissing van de klant.De consument-klant kan hiervoor ook gebruikmaken van het modelformulier voor herroeping, dat door TK zal ter beschikking worden gesteld op de website. Om de herroepingstermijn na te leven, volstaat het dat de consument-klant zijn mededeling betreffende de uitoefening van het herroepingsrecht verzendt voordat de herroepingstermijn is verstreken.
7.5 Bij correcte uitoefening van het herroepingsrecht door de consument-klant, zal deze alle reeds uitgevoerde betalingen terugkrijgen (inclusief leveringskosten, met uitzondering van eventuele extra kosten ten gevolge van de keuze van de consument-klant voor een andere wijze van levering dan de door TK geboden goedkoopste standaardlevering). Deze terugbetaling zal door TK onverwijld worden uitgevoerd, maar in ieder geval niet later dan veertien (14) kalenderdagen nadat TK op de hoogte is gesteld van de beslissing van de consument-klant tot herroeping. In dergelijk geval zal de terugbetaling geschieden in hetzelfde betaalmiddel als waarmee de consument-klant de oorspronkelijke transactie heeft verricht (tenzij de consument-klant uitdrukkelijk anderszins instemt). In ieder geval zal de consument-klant geen kosten worden aangerekend voor deze terugbetaling.
7.6 In het geval van een correcte herroeping van een overeenkomst koop-verkoop, gelden bovendien volgende bepalingen: - De teruggezonden of overhandigde lift mag niet in gebruik genomen zijn en dient zich in dezelfde staat te bevinden als op het ogenblik van de levering. Bovendien dient de lift in de originele verpakking waarin de lift werd verzonden, teruggezonden of overhandigd te worden, al dan niet geopend en inclusief alle bij de lift geleverde toebehoren. - TK mag wachten met de terugbetaling tot wanneer zij de lift terug heeft ontvangen of de consument-klant bewijs levert van de terugzending van de lift (al naargelang welk tijdstip eerst valt). De consument-klant dient de liften onverwijld, doch in ieder geval niet later dan veertien (14) kalenderdagen na de dag van mededeling van herroeping aan TK de liften terug te zenden of te overhandigen aan TK. De directe kosten van het terugzenden van de liften zijn voor rekening van de consument-klant, tenzij anders overeengekomen. De consument-klant is aansprakelijk voor de waardevermindering van de liften die het gevolg is van het gebruik van de liften, dat verder is gegaan dan nodig was om de aard, de kenmerken en de werking van de liften vast te stellen. – De terugbetaling van de leveringskosten door TK verloopt steeds pro rata. (vb. de consument-klant koopt 2 liften aan en stuurt 1 terug bij herroeping. In dat geval dient TK de leveringskosten maar voor 50% terug te betalen.) Wanneer TK echter gebruikt maakt van een forfaitaire leveringskost, zal bij een gedeeltelijke herroeping TK niet gehouden zijn om enige leveringskost terug te betalen.
8. Installatie/reparatie
8.1 Na totstandkoming van de overeenkomst betreffende de aankoop van een lift, wordt de klant gecontacteerd door de service desk van TK voor het maken van een afspraak met het oog op installatie van de lift.
8.2 Eens de afspraak voor de installatie is vastgelegd en bevestigd door TK, alsook ingeval van een afspraak voor een reparatie, zal de lift worden geïnstalleerd/gerepareerd door ervaren en deskundige monteurs waarop TK naar eigen keuze beroep doet.
8.3 Indien – nadat de afspraak voor een reparatie werd vastgelegd maar voorafgaandelijk aan het bezoek van de monteur – zou blijken dat de reparatie niet langer vereist is, dient de klant TK hiervan onmiddellijk in kennis te stellen. Bij gebreke aan tijdige kennisgeving, behoudt TK zich het recht voor om de kosten van deze onnodige interventie in rekening te brengen (zoals maar niet beperkt tot de verplaatsingskosten die de monteur onnodig heeft gemaakt).
8.4 De klant aanvaardt dat het diens volledige verantwoordelijkheid is om ervoor te zorgen dat er zich geen omstandigheden kunnen voordoen die een correcte installatie/reparatie door TK bemoeilijken, verlengen en/of verstoren. Bij gebreke hieraan zal de klant volledig instaan voor het risico en de kosten die hieruit voortvloeien.
8.5 In het bijzonder dient de klant ervoor te zorgen dat: a) De monteur van TK, zodra deze op de plaats van installatie/reparatie is aangekomen, zijn werkzaamheden kan aanvangen en blijven verrichten gedurende de normale werkuren en bovendien, indien TK dit noodzakelijk acht, buiten de normale werkuren; b) De aangewezen plaats goed verlicht en geschikt is voor installatie/reparatie van de liften, alsook voorzien is van de nodige stroom of andere nutsvoorzieningen; c) Indien de aanvang of de voortgang van de installatie/reparatie van de liften wordt vertraagd door factoren waarvoor de klant verantwoordelijk is, zullen alle hieruit voortvloeiende kosten (zoals onder meer, zonder beperkt te zijn tot, nutteloze verplaatsingskosten, onvoorziene wachttijden en stockagekosten) door TK aan de klant worden doorgerekend. Eens de installatie/reparatie is uitgevoerd door de monteur dient de klant op de draagbare computer af te tekenen door middel waarvan hij zich akkoord verklaart met de uitgevoerde werken.
9. Levering/uitvoering
9.1 De liften worden steeds geleverd EX WORKS (Incoterms 2010), zodoende het risico voor beschadigingen, vernielingen en verdwijningen met betrekking tot de liften overgaat op de klant van zodra de liften ter beschikking worden gesteld in de magazijnen van TK. TK zal voor de levering van de liften beroep doen op haar monteurs die instaan voor het transport. Eventuele bijkomende kosten van inontvangstname van de liften zijn steeds ten laste van de klant.
9.2 Indien de klant (i) de levering van de lift weigert, (ii) de uitvoering van de reparatie weigert, (iii) nalatig is met het verstrekken van informatie of instructies, of (iv) met het verlenen van medewerking noodzakelijk voor de levering/installatie/reparatie van de liften, is TK gerechtigd voor rekening en risico van de klant ter zake alle maatregelen te nemen (zoals opslag onder derden). Daarnaast geldt dat, wanneer de klant niet aanwezig is bij de levering/installatie/reparatie van de lift, TK het recht heeft om de kosten – t.g.v. de afwezigheid van de klant – aan hem ten laste te leggen, waaronder kan worden begrepen (zonder beperkend te zijn) de transport- en opslagkosten. In ieder geval dienen partijen alles in het werk te zetten om zo spoedig mogelijk een nieuwe datum van levering/installatie/reparatie overeen te komen. Indien de klant, ondanks de inspanningen van TK, de levering van de lift blijft weigeren, behoudt TK zich het recht voor om bovenop de kosten, zoals vermeld in dit artikel, de volledige som naar aanleiding van de aankoop van de lift (incl. de kosten verbonden aan de installatie) in rekening te brengen aan de klant en de overeenkomst buitengerechtelijk te ontbinden wegens contractuele wanprestatie van de klant.
9.3 Bovendien is de door TK opgegeven termijn van levering/installatie/reparatie steeds bij benadering, zodoende het overschrijden hiervan onder geen enkele voorwaarde aanleiding kan geven tot boete, schadevergoeding, indeplaatsstelling, annulatie van de bestelling/opdracht of beëindiging van de overeenkomst ten laste van TK. Bij een consument-klant zijn de overeengekomen termijnen bindend, behoudens wanneer er sprake is van omstandigheden onafhankelijk van de wil van TK die ervoor zorgen dat de termijn niet kan worden nageleefd.
9.4 Wijzigingen van de overeenkomst op vraag van de klant, doen de vooropgestelde leverings-, installatie- en reparatietermijnen automatisch vervallen. In ieder geval vangen de leverings-, installatie- en reparatietermijnen pas aan bij ontvangst van een volledige en regelmatige bestelling (incl. de schriftelijke goedkeuring van de klant met de door TK aangeleverde installatietekening). De termijnen worden in ieder geval verlengd wanneer het overmaken van documenten, betalingen, inlichtingen die noodzakelijk zijn voor de uitvoering door TK niet tijdig plaatsvindt, zelfs indien deze vertraging niet te wijten is aan de klant.
9.5 TK behoudt zich het recht voor om gedeeltelijke leveringen, installaties en reparaties te doen voor wat betreft om het even welke bestelling/opdracht en daarvoor een factuur op te maken. Een gebrekkige of onvolledige levering/uitvoering kan noch de terughouding, noch de vertraging van de verschuldigde geldsommen wettigen.
10. Zichtbare gebreken
10.1 De klant moet binnen de vierentwintig (24) uren na levering maar in ieder geval voorafgaand aan de installatie van de liften, een eerste verificatie dienaangaande uitvoeren. Deze onmiddellijke verificatieplicht heeft onder meer betrekking op: (louter exemplatieve opsomming) hoeveelheid, samenstelling, afmetingen, conformiteit van de levering, zichtbare gebreken, juiste locatie(s), etc.). De klant dient direct verifieerbare afwijkingen, op straffe van verval, te vermelden op het plaatsings- of ontvangstdocument. Indien geen klachten worden meegedeeld op dit ontvangstdocument binnen de vierentwinting (24) uren, wordt de klant geacht door zijn handtekening de levering te hebben goedgekeurd en aanvaard.
10.2 Bij een consument-klant wordt de termijn voor het formuleren van klachten voor zichtbare gebreken verlengd tot achtenveertig (48) uren na levering.
11. Verborgen gebreken
11.1 Voor wat betreft de liften, geniet de consument-klant van een garantietermijn van twee (2) jaar voor wat betreft de verborgen gebreken, en een professionele klant van een garantietermijn van één (1) jaar. De klant dient deze verborgen gebreken uiterlijk achtenveertig (48) uren na ontdekking ervan, bij aangetekend schrijven aan TK mee te delen.
11.2 Op straffe van onontvankelijkheid van de klacht moet de klant kunnen bewijzen dat hij de liften zowel voor als na het ontdekken van de gebreken correct heeft bewaard. Na het constateren van enig gebrek is de klant verplicht om het gebruik van de betreffende liften onmiddellijk te staken en voorts al het redelijkerwijs mogelijke te doen en te laten ter voorkoming van (verdere) schade op straffe van onontvankelijkheid van de klacht. De klant is gehouden in kader van het onderzoek van de klacht door TK, alle gewenste medewerking te verlenen, onder meer door TK in de gelegenheid te stellen ter plaatse een onderzoek in te (doen) stellen naar de omstandigheden van installatie/reparatie en/of gebruik.
11.3 TK kan niet aansprakelijk worden gesteld, noch voorziet de eventuele garantie een dekking voor: a) Gebreken die het gevolg zijn van onoordeelkundig gebruik; b) Gebreken die te wijten zijn aan normale slijtage, onjuiste behandeling, buitengewone belasting, externe invloeden of schade veroorzaakt door overmacht; c) Gebreken veroorzaakt door het niet naleven van de gebruikshandleiding.
11.4 In het algemeen is TK niet tot enige garantie noch aansprakelijkheid gehouden, wanneer de klant niet, niet behoorlijk of niet tijdig voldoet aan de bepalingen van dit artikel. Indien de klant zonder voorafgaande schriftelijke goedkeuring van TK tot demontage, reparatie of andere werkzaamheden ter zake van de liften overgaat of doet overgaan, vervalt elke aanspraak uit hoofde van garantie.
11.5 Onverminderd voorgaande, geniet de klant tevens van een commerciële levenslange garantie waarvan de specifieke garantievoorwaarden vervat zijn in de ‘bijzondere voorwaarden voor de levenslange garantie’, dewelke (i) consulteerbaar zijn op https://www.tke-homesolutions.be/be-nl/traplift/levenslange-garantie.html en (ii) aan de klant precontractueel ter beschikking worden gesteld in het documentatiepakket en dit afhankelijk van de totstandkoming van de overeenkomst/type overeenkomst. Deze voorwaarden doen geen afbreuk aan de wettelijke rechten die op dwingende wijze aan de consument-klant worden verleend krachtens de dwingende Belgische wetgeving betreffende de verkoop van consumptiegoederen aan consumenten.
12. Klachten
12.1 Het indienen van een klacht geeft de klant niet het recht om zijn betalingsverplichtingen op te schorten. De klant is gehouden tot vergoeding van kosten gemaakt naar aanleiding van onterechte klachten.
12.2 De waarborgen die TK aan de klant aanbiedt n.a.v. terecht gevonden klachten, blijven naar eigen keuze en inzicht van TK beperkt tot (geheel of gedeeltelijke): (i) vervanging of reparatie van de lift bij interventie door een monteur van TK, (ii) terugname van de betreffende lift, met creditering aan de klant, (iii) dan wel enige andere vorm van compensatie waarvoor TK zou opteren. De defecte lift wordt nadien verder geanalyseerd door TK.
13. Aansprakelijkheid
13.1 TK is in geen geval aansprakelijk voor vertragingen m.b.t. de leveringen en/of de installatie/reparatie, opgelopen als gevolg van het in gebreke blijven van leveranciers van TK, de klant of enige andere derde. Verder aanvaardt TK uitsluitend aansprakelijkheid met betrekking tot de installatie/reparatie van de liften, voor zover de klant zijn verplichtingen, zoals opgesomd in artikel 8, heeft nageleefd.
13.2 Met uitzondering van de vrijwaring door TK volgens bovenstaande garantiebepaling, is de aansprakelijkheid van TK beperkt tot de factuurwaarde van (i) de door TK geleverde liften of (ii) de uitgevoerde reparatie en in ieder geval beperkt tot de aansprakelijkheid die dwingend door de Belgische wet is opgelegd.
13.3 De klant kan evenmin aanspraak maken op vrijwaring door TK: a) Voor indirecte of onrechtstreekse schade (zoals, maar niet beperkt tot inkomstenderving), b) Voor enige vorm van schade die verband houdt met de door klant of in diens opdracht uitgevoerde bouwkundige aanpassingswerken met het oog op het mogelijk maken van de installatie van de liften (cfr. artikel 8). c) Voor gebreken die rechtstreeks of onrechtstreeks veroorzaakt worden door een daad van de klant of van een derde, ongeacht of deze worden veroorzaakt door een fout of nalatigheid. In ieder geval is de klant gebonden door een vrijwaringsplicht ten aanzien van TK in het geval laatstgenoemde wordt aangesproken door een derde. d) Voor schade ontstaan ten gevolge het gebruik van de liften op een andere wijze dan waarvoor zij zijn ontwikkeld of bestemd; e) Voor schade toe te schrijven aan het gebruik van de lift, dewelke niet overeenstemt met de op de lift aangegeven instructies, incl. de maximum draagkracht van de lift (cfr. Sticker op de lift). f) Wanneer de door haar verstrekte liften door de klant of derden zijn gewijzigd, in welke zin dan ook.
14. Facturen
14.1 Alle facturen van TK zijn betaalbaar binnen de termijn zoals vermeld op de factuur en zonder korting op factuurdatum.
14.2 Facturen kunnen enkel geldig schriftelijk worden geprotesteerd bij aangetekende brief binnen de tien (10) kalenderdagen na factuurdatum en met vermelding van factuurdatum, factuurnummer en een gedetailleerde motivering, bij gebreke waarvan de klant geacht wordt te hebben ingestemd met de factuur. Bij een consument-klant wordt deze termijn verlengd tot vijftien (15) kalenderdagen na factuurdatum.
14.3. Behoudens tegenbewijs zal elke factuur geacht worden ontvangen te zijn door de klant de derde werkdag na factuurdatum.
14.4 Voor elke factuur die geheel of gedeeltelijk niet betaald is op de vervaldag wordt van rechtswege, zonder voorafgaande ingebrekestelling, een nalatigheidsinterest aangerekend van 1 % per maand, waarbij elke begonnen maand als volledig verlopen wordt beschouwd, en bovendien wordt het verschuldigde bedrag, verhoogd met 15 % van het factuurbedrag, met een minimum van 75,00 euro, ten titel van forfaitaire schadevergoeding (excl. btw), onverminderd het recht van TK om een hogere schadevergoeding te eisen. Bij een consument-klant mogen er pas interesten en een forfaitair schadebeding worden aangerekend na het verzenden van een eerste ingebrekestelling, die de vorm aanneemt van een eerste kosteloze herinnering en na het verstrijken van een termijn van minstens 14 kalenderdagen ingaande op de derde werkdag na de verzending van de herinnering. Wanneer de herinnering via elektronische weg wordt verzonden, vangt de termijn van 14 kalenderdagen aan op de kalenderdag die volgt op de kalenderdag waarop de herinnering werd verzonden. Bij een consument-klant wordt de interest bepaald overeenkomstig de wet van 2 augustus 2002 betreffende de betalingsachterstand bij handelstransacties en bedraagt de forfaitaire schadevergoeding: (i) 20,00 euro als het verschuldigde saldo lager dan of gelijk aan 150,00 euro is, (ii) 30,00 euro vermeerderd met 10 % van het verschuldigde bedrag op de schijf tussen 150,01 en 500,00 euro als het verschuldigde saldo tussen 150,01 en 500,00 euro is of (iii) 65,00 euro vermeerderd met 5 % van het verschuldigde bedrag op de schijf boven 500,00 euro met een maximum van 2000,00 euro als het verschuldigde saldo hoger dan 500,00 euro is. De consument-klant zal aanspraak kunnen maken een gelijkwaardige vergoeding en intrest ingeval van een contractuele tekortkoming van TK, berekend op de laatst uitgeschreven factuur.
14.5 Indien een klant in gebreke blijft om één of meerdere uitstaande vorderingen aan TK te voldoen, ook indien de uitstaande vorderingen betrekking hebben op een andere bestelling, behoudt TK zich het recht voor elke verdere levering, installatie of reparatie van liften onmiddellijk stop te zetten en om zonder enige ingebrekestelling andere bestellingen als geannuleerd te beschouwen in welk geval de forfaitaire schadevergoeding zoals voorzien in artikel 4.3 is verschuldigd. Bovendien brengt dit de onmiddellijke opeisbaarheid mee van alle andere facturen, zelfs deze die nog niet vervallen zijn en vervallen alle toegestane betalingsvoorwaarden. Hetzelfde geldt ingeval van dreigend faillissement, gerechtelijke of minnelijke ontbinding, staking van betaling, alsook bij elk ander feit wijzend op de insolvabiliteit van de klant.
14.6 Deelbetalingen worden steeds aanvaard onder alle voorbehoud en zonder enige nadelige erkentenis, en eerst toegerekend op de inningskosten, vervolgens op het schadebeding, de vervallen rente en tenslotte op de oudste openstaande hoofdsom. De onvoorwaardelijke betaling van een deel van een factuurbedrag, geldt als uitdrukkelijke aanvaarding van de factuur.
15. Opzegging
Ingeval een overeenkomst, dewelke werd afgesloten met een consument-klant voor een bepaalde duur m.u.v. een aankoopovereenkomst (vb. een service overeenkomst), automatisch stilzwijgend verlengd werd, geniet de consument-klant te allen tijde van de mogelijkheid om zonder vergoeding deze overeenkomst op te zeggen via aangetekend schrijven met inachtneming van een opzeggingstermijn van twee (2) maanden.De opzegging zal ingaan op de eerste dag van de maand die volgt op de maand waarin de opzegging werd gedaan.
16. Eigendomsvoorbehoud
TK behoudt zich de eigendom van de aan de klant verkochte liften voor, zelfs wanneer de installatie reeds heeft plaatsgevonden en er aldus sprake is van incorporatie van de liften en dit zolang de klant de prijs, kosten, intresten en alle andere toebehoren betreffende de aankoop van de liften niet volledig heeft betaald. Voor het moment van eigendomsoverdracht is de klant niet gerechtigd om de liften te vervreemden, om te vormen, over te dragen, te bezwaren en/of erover te beschikken. Er wordt tussen partijen overeengekomen dat de verschillende transacties/contracten tussen hen worden aanzien als deel uitmakend van één economisch geheel en dat TK altijd een eigendomsvoorbehoud heeft op de liften op dat moment in het bezit van de klant, zolang de klant een openstaande schuld heeft tegenover TK.
17. MAX Home-apparaat
Indien tijdens de configuratie van de traplift de optie van een MAX Home-apparaat is geselecteerd of indien de traplift een model is dat standaard is uitgerust met een MAX Home-apparaat, zijn de volgende bepalingen met betrekking tot het MAX Home-apparaat van toepassing:(1) De Klant wordt eigenaar van het MAX Homeapparaat, dat in de traplift is geïntegreerd, na betaling van de volledige aankoopprijs van de traplift.(2) De Klant erkent en stemt ermee in dat het MAX Home-apparaat gegevens over het gedrag van de traplift registreert en doorgeeft aan een IT-infrastructuur waartoe TK Home Solutions toegang heeft en dat deze gegevens door TK Home Solutions of door TK Home Solutions ingeschakelde derden worden verzameld, opgeslagen en verder verwerkt, zonder dat de Klant aanspraak kan maken op een vergoeding of andere compensatie. De Klant heeft geen aanspraak op afgifte van door het MAX Home-apparaat geregistreerde of verder verwerkte gegevens, tenzij in een afzonderlijke met TK Home Solutions gesloten MAX Serviceovereenkomst anders is bepaald. Alleen TK Home Solutions is gerechtigd tot de gebruiksrechten van deze gegevens. Dwingende wettelijke aanspraken op informatie blijven onaangetast.(3) De Klant heeft het recht bezwaar te maken tegen de verzameling en verwerking van gegevens zoals uiteengezet in de Privacyverklaring. In geval van een dergelijk bezwaar zal TK Home Solutions het verzoek beoordelen en, indien TK Home Solutions geen dwingende legitieme gronden heeft die zwaarder wegen dan de belangen, rechten en vrijheden van de Klant, de in het MAX Home-apparaat geïntegreerde SIM-kaart deactiveren of het MAX Home-apparaat anderszins uitschakelen binnen een maand na ontvangst van het bezwaar.(4) TK Home Solutions heeft het recht om het vastleggen, verzamelen en verwerken van gegevens zoals hierboven beschreven onder punt (2) op elk gewenst moment naar eigen goeddunken te staken.(5) Privacy bepalingen van Max Home apparaten en diensten. TK Home Solutions verwerkt de persoonsgegevens van de Klant in overeenstemming met de privacyverklaring, waarvan de Klant verklaart kennis te hebben genomen door ondertekening van de overeenkomst. De Klant kan de rechten met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens uitoefenen op de wijze zoals beschreven in de privacyverklaring.TK Home Solutions verwerkt de persoonsgegevens van de Klant als verwerkingsverantwoordelijke om de in de overeenkomst beschreven diensten te kunnen leveren, bestaande producten en diensten te verbeteren. De verwerking van de persoonsgegevens van de Klant is gebaseerd op de uitvoering van de overeenkomst, het gerechtvaardigd belang van TK Home Solutions. Het product dat TK Home Solutions bijvoorbeeld bij de Klant installeert, maakt via internet verbinding met de TK Home Solutions cloud en is uitgerust met een meetapparaat dat bepaalde gegevens over het product naar deze cloud stuurt. De verzonden gegevens hebben betrekking op het gebruik van het product, bijvoorbeeld frequentie en duur van gebruik, energieverbruik, status en beschikbaarheid. De Klant krijgt toegang via de MAX Home mobiele app waar de gegevens die door het apparaat naar TK Home Solutions worden verzonden kunnen worden geraadpleegd, indien de betreffende diensten door de Klant zijn besteld. Indien de gegevens die het meetapparaat naar TK Home Solutions stuurt ook persoonsgegevens bevatten, verwerkt TK Home Solutions deze persoonsgegevens als volgt; Bij aanschaf van een product van TK Home Solutions wordt met de klant een serviceovereenkomst gesloten, waarin de modaliteiten van het onderhoud van het product worden vastgelegd. Aan de hand van gegevens over het gebruik van het product kan de meetinrichting aan TK Home Solutions doorgeven wanneer onderhoud aan het product moet worden uitgevoerd. Hierdoor kan TK Home Solutions voldoen aan haar contractuele verplichtingen uit de serviceovereenkomst. TK Home Solutions verwerkt de door het meetapparaat verzonden gegevens over het gebruik van het product om de goede werking van haar producten te bewaken en waar nodig bij te sturen. TK Home Solutions heeft een commercieel belang bij een juist en veilig gebruik van haar producten door Afnemers.
18. Privacy van de data
18.1. De verwerking van persoonsgegevens door TK betreffende een (potentiële) klant en/of, desgevallend, zijn personeel vindt plaats conform de bepalingen van de privacy verklaring van TK, dewelke (i) consulteerbaar is op www.tke-homesolutions.be, respectievelijk (ii) ter beschikking werd gesteld in het documentatiepakket en dit afhankelijk van de totstandkoming van de overeenkomst / type overeenkomst. TK treedt hierbij op als verantwoordelijke voor de verwerking. Deze privacy verklaring bevat onder meer informatie over de persoonsgegevens die TK verzamelt, alsook over de wijze waarop zij deze persoonsgegevens gebruikt en verwerkt. Door het plaatsen van een bestelling/opdracht en/of het afsluiten van een overeenkomst met TK, erkent de klant kennis genomen te hebben van deze privacy verklaring en deze te aanvaarden.
19. Intellectuele eigendomsrechten
19.1 TK behoudt alle intellectuele eigendomsrechten en auteursrechten die rusten op de liften en op alle door haar opgemaakte documenten, sjablonen, technische beschrijvingen, plannen, tekeningen, modellen, stalen of foto’s (niet-limitatieve opsomming) en dit ongeacht of aan de klant voor de vervaardiging ervan kosten werden in rekening gebracht.
19.2 De klant kan op geen enkel moment enige rechten, aanspraken op of belangen in deze intellectuele eigendomsrechten verkrijgen ongeacht het gebruik dat de klant daarvan maakt op basis van deze overeenkomst. De klant garandeert om nooit de intellectuele eigendomsrechten van TK te zullen betwisten, noch iemand anders te zullen bijstaan om dit te doen, noch iets anders doen wat de intellectuele rechten van TK of diens waarde in gevaar zal brengen of verminderen.
20. Overmacht/hardship
Indien TK wegens overmacht/hardship in de onmogelijkheid verkeert om haar verplichtingen uit te voeren of de uitvoering ervan onredelijk verzwaart, heeft zij het recht om de uitvoering ervan geheel/gedeeltelijk en voorlopig voor de duur van deze overmacht/hardship, dan wel definitief op te schorten, ofwel de gesloten overeenkomst te heronderhandelen met de klant, dan wel de beëindiging van de overeenkomst te vragen bij eenvoudige schriftelijke betekening aan de klant, zonder tot enige vooropzeg gehouden te zijn of enige schadevergoeding verschuldigd te zijn.
21. Schuldcompensatie
Overeenkomstig de bepalingen van de Wet op de Financiële Zekerheden van 15 december 2004 compenseren en verrekenen TK en de klant automatisch en van rechtswege alle actueel bestaande en toekomstige schulden opzichtens elkaar. Dit betekent dat in de permanente relatie tussen TK en de klant steeds maar de grootste schuldvordering per saldo na de voormelde automatische verrekening overblijft. Deze schuldvergelijking zal in elk geval tegenstelbaar zijn aan de curator en de overige samenlopende schuldeisers, die zich dus niet zullen kunnen verzetten tegen de door partijen doorgevoerde schuldvergelijking.
22. Hulppersonen
22.1. Voor de toepassing van dit artikel moet verstaan worden onder Hulppersonen: “elke natuurlijke persoon of rechtspersoon die door de schuldenaar van een contractuele verbintenis belast wordt met de gehele of gedeeltelijke dienstverlening en dit in de volledige contractketen.”
22.2. De klant erkent en bevestigt dat hij/zij enkel TK aansprakelijk zal stellen en aanspreken voor en ter vergoeding van de schade veroorzaakt door Hulppersonen in het kader van de uitvoering van de overeenkomst. De klant verbindt er zich toe geen enkele vordering of procedure, gerechtelijk of buitengerechtelijk, contractueel of buitencontractueel in te stellen tegen een Hulppersoon van TK.
22.3. De toepassing van artikel 6.3 van het Nieuw Burgerlijk Wetboek wordt expliciet uitgesloten middels huidige voorwaarde.
23. Bevoegde rechtbank en recht
23.1 Het Belgisch recht is van toepassing.
23.2 Geschillen behoren tot de uitsluitende bevoegdheid van de rechtbanken van het arrondissement waar TK haar maatschappelijke zetel heeft, tenzij TK hiervan uitdrukkelijk afwijkt.
24. Taal
Tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen erkent de klant dat de taal van deze algemene voorwaarden eveneens de voertaal vormt in alle commerciële transacties met TK. De Nederlandstalige versie van deze algemene voorwaarden is de enige authentieke. Indien van deze algemene voorwaarden een vertaling wordt gemaakt en er interpretatieverschillen mochten ontstaan tussen de Nederlandse tekst en de tekst in de vreemde taal, is de Nederlandse tekst beslissend. Eventuele vertalingen hiervan zijn een loutere commerciële toegift naar de klant toe.